Piret Jaaks,
näitekirjanik
Idee kirjutada Eesti Teatri Agentuuri 2011
aasta näidendivõistluse võidutöö “Näha roosat elevanti” sündis väga mitmest
samaaegsest impulsist. Nimelt olin just sel
perioodil lõpetamas Drakadeemia nimelist näitekirjanikke koolitavat erakooli.
Kursuste raames külastasime ka Saksa teatrit, kust sain tohutu impulsi: see
teater erines seninähtud kodumaisest teatrist päris palju - oli äärmiselt
füüsiline, pakkus näitlejale palju kehalisi mängimisvõimalusi. Nii tekkis mul
soov proovida, kuidas oleks kirjutada teksti, mille tegevus oleks pidevas
kooskõlas näitleja aktiivse tegevusega laval?
Kuid mitte siis ei hakanud ma
veel “Elevanti” kirjutama. Kirjutama hakkasin alles kuu jagu hiljem, kui
vaatasin Youtubest, kuidas helilooja Arvo Pärt õpetas oma õpilasi üht lugu
mängima. Ta ütles oma kuulsa loo „Für Alina” kohta, et iga noodi peale peab
keskenduma nii, nagu „igal rohuliblel oleks lille staatus”. Mistõttu sündiski
jägmine idee: kuidas oleks kirjutada sellist teksti, mille igal sõnal oleks
näidendis nii vältimatu koht, et seda pole võimalik ära jätta, sest siis
muutuks kogu teksti mõte?
Selsamal õhtul alustasingi
säärase näidendi kirjutamist, kus soovisin neile kahele küsimusele vastuse
leida. Lisaks ei saa eitada, et mind on selle konkreetse näidendi kirjutamise
puhul mõjutanud ka lood meediast, helilooja Michael Nyman ja kirjanik Jack
London.
Lisaks muidugi andis impulsi see
kontekst, mis meid ümbritseb. „Näha roosat elevanti” on tänapäevane pilt
kinnisvaramaakler Levi elust. Selles olev ühiskond ümbritseb meid pidevalt:
kinnisvarabuumist järele jäänud suurte laenudega uhked korterid, neisse
peidetud materiaalsel sidemel põhinevad suhted ja suutmatus minevikust lahti
lasta.
Kuid “Elevandis” oleva mehe -
Levi - üksindus ei ole abstraktne eksistentsiaalne mull à la „heaolu on nõnda
suur, et ei oska enam midagi soovida” –, vaid tal on seljataga kurnavad
läbielamised seoses enda perekondlike sidemetega. See näidend näitabki, mis
juhtub inimesega, kes kaotab sideme enda perekonnaga ning matab end ostetavate
asjade alla.
Ootan
põnevusega, kuidas Polygon teater seda teemat laval käsitleb.
No comments:
Post a Comment